Compassie training

Wat is compassietraining?

Compassietraining

Zelf-compassie kan door iedereen geleerd worden, ook door mensen die in hun jeugd niet voldoende warmte en liefde hebben gekregen of door mensen die zich ongemakkelijk voelen als ze vriendelijk en mild zijn voor zichzelf. Het is een moedige houding die opkomt tegen onrecht, inclusief het onrecht die we onszelf onbewust aandoen door zelfkritiek, zelfisolatie of als we veel door het Zelf in beslag worden genomen.

Zelfcompassie geeft emotionele veerkracht. Het wordt gemakkelijker om met onze tekortkomingen om te gaan, onszelf te motiveren met vriendelijkheid, onszelf te vergeven als we dat nodig hebben. We zijn in staat om meer met ons hart bij anderen te zijn en we worden authentieker.
Onderzoek toont aan dat er een sterk verband is tussen zelfcompassie en emotioneel welbevinden. Zelfcompassie geeft minder angst, depressie en stress en gezondere voedings- en bewegingspatronen nemen toe. Deelnemers zijn in staat bevredigender relaties te onderhouden.

Compassie zit in iedereen. En het is gemakkelijker dan je denkt….

Wat is Compassietraining?

Compassietraining wordt ook wel Mindful Self Compassion of MSC genoemd en is een 8 weekse training, die ontwikkeld is om de vaardigheid van (zelf) compassie te ontwikkelen. De training is gebaseerd op baanbrekend onderzoek en de klinische expertise van Christopher Germer, verbonden aan Harvard University (USA) en Kirstin Neff, University of Texas (USA).
In de training leer je de kernprincipes en oefeningen die je in staat stellen om met vriendelijkheid, zorg en begrip voor jezelf en anderen, te reageren op moeilijke situaties in het leven.
De drie sleutelcomponenten van zelf-compassie zijn: vriendelijkheid naar jezelf, medemenselijkheid en aandachtig bewustzijn.
• Vriendelijkheid opent het hart wanneer we lijden of tegenslag ervaren, zodat we onszelf kunnen geven wat we nodig hebben.
• Medemenselijkheid opent naar verbinding met anderen, zodat we weten dat we niet alleen zijn.
• Mindfulness opent naar het huidige moment, zodat we de ervaring gemakkelijker kunnen accepteren. Deze drie aspecten vormen samen een staat van warme, verbonden aanwezigheid.

 

Voor wie?

Zelf-compassie kan door iedereen geleerd worden, ook door mensen die in hun jeugd niet voldoende warmte en liefde hebben gekregen of door mensen die zich ongemakkelijk voelen als ze vriendelijk en mild zijn voor zichzelf. Het is een moedige houding die opkomt tegen onrecht, inclusief het onrecht die we onszelf onbewust aandoen door zelfkritiek, zelfisolatie of als we veel door het Zelf in beslag worden genomen.
Zelfcompassie geeft emotionele veerkracht. Het wordt gemakkelijker om met onze tekortkomingen om te gaan, onszelf te motiveren met vriendelijkheid, onszelf te vergeven als we dat nodig hebben. We zijn in staat om meer met ons hart bij anderen te zijn en we worden authentieker.
Onderzoek toont aan dat er een sterk verband is tussen zelfcompassie en emotioneel welbevinden. Zelfcompassie geeft minder angst, depressie en stress en gezondere voedings- en bewegingspatronen nemen toe. Deelnemers zijn in staat bevredigender relaties te onderhouden.
Compassie zit in iedereen. En het is gemakkelijker dan je denkt….

 

Na deelname aan de training:

• Ben je in staat tot dagelijkse beoefening van zelfcompassie
• Begrijp je de empirisch onderbouwde effecten en voordelen van zelfcompassie
• Kun je jezelf motiveren met vriendelijkheid in plaats van met kritiek
• Kun je gemakkelijker moeilijke emoties hanteren
• Ben je beter in staat uitdagende relaties te transformeren, oude en nieuwe
• Kun je je ‘Zorgverlenersmoeheid’ beter managen
• Heb je de kunst van het genieten en zelfwaardering geleerd

Wat kun je verwachten?

Het programma omvat meditatie, korte uitleg van de oefeningen en achtergronden, experiëntiële oefeningen, groepsdialoog en huiswerk. MSC is eerder een training dan een retraite. Eén dagdeel van de training zal in stilte worden doorgebracht. Het doel is deelnemers heel direct zelfcompassie te laten ervaren en oefeningen aan te bieden die zelfcompassie in het dagelijks leven bevorderen.

Er is een uitdrukking die zegt: “Love reveals everthing unlike itself”. Omdat er soms moeilijke of heftige emoties naar boven kunnen komen in het beoefenen van zelf-compassie, zijn MSC trainers opgeleid om een veilige en ondersteunende omgeving te creëren, zodat het proces zich kan ontvouwen en het een interessante en plezierige reis kan worden.

Wat is compassietraining niet?

MSC is geen Mindfulnesstraining of retraite. Het is een trainingsprogramma voor aanleren van compassie. Mindfulness aan de basis ligt van dit programma. MSC is ook geen psychotherapie, in zoverre dat MSC eerder nadruk legt op het aanboren van hulpbronnen dan op het openen van oude wonden. Positieve veranderingen ontstaan vanzelf naarmate we het vermogen ontwikkelen om op een vriendelijke, compassievolle manier bij onszelf te zijn.

Tijdsinvestering

MSC omvat 8 dagdelen van ongeveer 3 uur. Voor het huiswerk tussen de trainingsdagen in, is het belangrijk dagelijks een half uur oefentijd te reserveren.

Literatuur

Aanbevolen literatuur om te lezen voor of tijdens het programma:
Kirsten Neff: “Zelfcompassie”, stop jezelf te veroordelen.
Chris Germer: “Mindfulness en zelfcompassie”.
Meer informatie is te vinden op www.CenterForMSC.org

FolderFolder
Contact

Papendrecht 4
4511BM – Breskens
Email: dianlammens@zeelandnet.nl
Telefoonnummer:+31 (0) 117 302224
Mobiel: 06 – 510 681 85
KvK nr.: 22062942

© Copyright 2017 Dian Lammens | Website:  Ultility  | Fotografie: Klaske Kuperus Fotografie